ניתוח חזותי: ג'סיקה ג'ונס

רשומה רגילה

אז, אחרי העדרות של כמעט שנה מסיבות חיוביות (הריון, לידה וחוסר שעות שינה) חזרתי לכתוב, ובתקווה הפעם אתמיד בזה יותר. עד פה ההודעות המנהליות, ועכשיו נעבור לסיבה שהתכנסנו כאן היום: ניתוח צבעוני של הסדרה המצליחה והמצויינת של נטפליקס – ג'סיקה ג'ונס.

jessica-jones-poster-reviews.jpg

אז למה הפעם ניתוח חזותי ולא סתם ניתוח צבעוני? כי יש הרבה בסדרה הזו מעבר לצבע הסגול, שבולט ישר לעין גם לצופה שלא מתעניין בכלל בעיצוב. הצבע הזה נלקח ישירות מהקומיקס שעליו מבוססת הסדרה – Alias, שיצא באימפרינט למבוגרים של מארוול. קילגרייב לא הדמות הראשית שם, ולמעשה הוא מופיע רק בקו העלילה האחרון שנמשך כ-4 חוברות, וכינוייו שם הוא "האיש הסגול"', מאחר, ובכן, שהוא סגול לחלוטין. גם סיפור המקור של ג'סיקה שונה במעט, ושם היא מתחילה את דרכה בתור גיבורת על בשם Jewel – ורודת שיער, עם חליפת ספנדקס לבנה וזוהרת, ושונה לחלוטין מהג'סיקה שאנחנו מכירים מהסדרה.

1460848466182750536.png

מאחר שנטפליקס ניסו (והצליחו) ליצור יקום יותר בוגר וקודר משאר סדרות גיבורי העל, הם החליטו לוותר על העור הסגול של קילגרייב ולהסתפק ברמזים ויזואלים ל"סגלגלות" שלו. הוא נוהג ללבוש חליפות מחוייטות בגווני שחור וסגול, והתאורה של סצנות הפלאשבק או של הסצנות שבהן הוא משתלט על אנשים תמימים נצבעת גם היא בסגול על טבעי. השימוש בצבע הסגול בולט במיוחד בשתי סצנות במהלך הסדרה – הראשונה בהן היא סצנת ה"הופעה" של קילגרייב.

jjones-purple-5858e-157086.jpg

לאורך כל הסצנה ג'סיקה עוברת "דרך" אור הפנס שמכוון על קילגרייב וחוסמת את הזרקורים שמופנים אליו – גם מטאפורית וגם פיזית, מאחר ובכל העונה היא מנסה להלחם בו אפילו שרבים מהאנשים שהיא פוגשת לא מאמינים לקיומו של קילגרייב, או סתם לא מתייחסים אליו בתור איום.

הסצנה הנוספת בה הסגול בולט היא הפינאלה של העונה. בפרק לפני האחרון, כשמזריקים לקילגרייב את הסרום שאמור לחזק את כוחותיו, הורידים שלו נעשים סגולים, ובסצנה על המזח בסוף הפרק האחרון, כאשר קילגרייב צועק על כל הנוכחים להקשיב לו – הורידים והפנים שלו נצבעים בסגול.

1533514250789959970.png

אז למה בעצם סגול?

יתכן שהבחירה בסגול היא כי הוא צבע שמשדר מסתורין ויוקרה. סגול הוא צבע מאוד נדיר בטבע. מאחר והעלות היצור של פיגמנט סגול הייתה יקרה מאוד בימי קדם – כדי לצבוע טוגה, נניח, היה צריך לרסק כ-12 אלף קונכיות סגולות שהניבו רק כגרם וחצי של פיגמנט – הצבע שימש אך ורק לבגדים וטקסטיל של עשירים במיוחד, והפך לסמל סטטוס. יוליוס קיסר אף הגדיל והורה שרק לקיסרים מותר ללבוש סגול, ובימי הקיסר נירון, לבישת הצבע הסגול הייתה עברה שדינה מוות.

כתוצאה מכך, פשוטי העם החלו לתפוס את הצבע הסגול בתור צבע שלילי שמשדר דקדנטיות ורברבנות – שתי תכונות שאפשר בקלות לשייך לקילגרייב.

בימינו הצבע הסגול נגיש בהרבה, אבל המשמעות היוקרתית נשארה. עוד משמעות שאפשר לתת לצבע הסגול נגזרת מהיותו הצבע הכי בולט (או יותר נכון, אורך הגל הבולט ביותר) של אנרגיה אלקטרומגנטית, ולכן הצבע קיבל גם משמעויות של מסתורין ועל טבעי.

לעומת קילגרייב, אפשר להגדיר את ג'סיקה בתור "פשוטת עם", במובן שנכון, יש לה כוחות על, אבל היא מתחילה את הסדרה שבורה נפשית ופיזית, מתחבאת מהעולם ומעצמה. היא מפוחדת מקילגרייב ולא סומכת על אף אחד (חוץ מאולי על חברתה, טריש), ומתלבשת בצורה שמדגישה את ה"התחבאות" – משקפי שמש, בגדים שחורים, קפוצ'ונים, וכפפות גזורות שמגינות עליה מהקור הניו יורקי רק באופן חלקי – מה שמרמז למצב הכלכלי והנפשי שלה. בסוף העונה, וספיציפית בסצנת המוות של קילגרייב, ג'סיקה מאבדת חלק מהבגדים שעוזרים לה "להתחבא" – היא לובשת חולצה כחולה, עם צווארון משוחרר, והידיים שלה בלי כפפות – דבר ששמים לב אליו במיוחד כאשר היא חונקת את קילגרייב. ג'סיקה מתחילה את הסדרה באובדן שליטה ובאפיסת כוחות, ומסיימת את העונה מחוזקת ובשליטה מוחלטת על קילגרייב ועל כוחותיה.


עוד מוטיב יפה שחוזר במהלך הסדרה הוא השימוש בדלתות ומנעולים כדי להגדיר את האופי של כל דמות. הדלת לביתה של כל דמות משמשת רמז לאופי שלה ולמי היא עבור ג'סיקה.

נתחיל עם דמויות המשנה:

 – מלקולם, השכן של ג'סיקה, מופיע לראשונה בתור נרקומן שלא באמת מחובר למציאות. הדלת שלו תמיד נשארת פתוחה למחצה מאחר והוא מסומם מדי מכדי לסגור אותה, מה שיכול גם לסמל שהוא רוצה לקבל עזרה ולצאת מההתמכרות ומהשליטה של קילגרייב. כאשר ג'סיקה עוזרת לו להתנקות, הוא מתחיל לסגור את הדלת מאחר והוא הצליח להשיג בחזרה שליטה על חייו.

  – לטריש יש דלת מחוסמת וסגורה, מה שמסמל את ה"חומות" הפיזיות והמטאפוריות שהיא הציבה מול העולם .טריש הייתה כוכבת נעורים עם אמא קשוחה במיוחד , ובתור בוגרת היא עדיין מפורסמת – אבל בתכנית רדיו, מה שיכול להצביע על כך שהיא מעדיפה ליצור סוג של חיץ בינה לבין המעריצים. החיץ הזה מתבטא גם בדירה המבוצרת של טריש, שמוגנת, כאמור, על ידי דלת נעולה היטב עם מצלמה במעגל סגור.

  – הופ שלוטמן נפרדת לשלום מג'סיקה בתחילת העונה לאחד שאוחדה עם ההורים שלה, אבל הדלת נסגרה עליהם בעוד שהופ מוציאה אקדח, מה שמסמל את חוסר היכולת של ג'סיקה לעזור להופ ולמנוע את הרצח. הדלת נסגרת על הופ שנית בסצנה האחרונה שלה לפני שהיא יוצאת מהכלא ומתאבדת בזמן שהיא נמצאת בחברתו של קילגרייב.

 – לוק, הוא ההפך המוחלט של קילגרייב והוא הדמות הגברית החיובית בחייה של ג'סיקה, והוא מוצג ככה גם בעזרת מוטיב הדלתות. כאשר ג'סיקה מגיעה לראשונה אל הבר שלו, הדלת של הבר מוארת באור צהבהב ומזמין – צהוב הוא הצבע ההופכי של סגול, וגם צבע חולצתו של קייג' בקומיקס ובמהלך הסדרה. כאשר קילגרייב מורה ללוק לפוצץ את הבר שלו, ג'סיקה בטוחה בהתחלה שהוא מת, אבל הוא יוצא ללא פגע מהבר שעולה באש – דרך הדלת שמתפוצצת בדרמטיות.

Luke-Cage-Jessica-Jones-Set-Photo.jpg

ולסיכום, הדלתות אצל ג'סיקה חוזרות מספר פעמים ושופכות הרבה אור על הדמות שלה:

– הדלת של המשרד שלה נשברת על הפרק הראשון, מה שמראה לנו את מצבה הנפשי השברירי של ג'סיקה. הדלת מתוקנת ונשברת עוד מספר פעמים במהלך העונה, וגם המצוד אחרי קילגרייב ואחרי השליטה של ג'סיקה בחייה משיג התקדמות ונסוג עד לפינאלה.

– הדלת בחדר של ג'סיקה בביתה הישן נעולה עם שלט של "אין כניסה", שמראה לנו כמה מסוגרת ופרטית היא הייתה עוד לפני שגילתה את כוחותיה. כאשר היא עוברת להתגורר באופן זמני עם קילגרייב, היא נכנסת אל החדר והולכת לראשונה לישון במנוחה.

– באופן כללי, ג'סיקה לא מתייחסת לדלתות בתור מחסום, ושוברת פעמים רבות במהלך הסדרה מנעולים בקלות, לפעמים בלי כוונה. בתחילת הסדרה היא לא יודעת לשלוט בכוחה באופן מוחלט, ושוברת דברים – דלתות, מנעולים ורהיטים – בטעות. ככל שהעונה מתקדמת היא שוברת פחות דברים בשוגג והכוחות שלה מתמקדים ומתחזקים ככל שהיא משיגה בחזרה שליטה על החיים שלה.

Smile.png

כתיבת תגובה