עידן הזהב של גיבורי העל – הרצאה מאייקון 2015

רשומה רגילה

(הודעה מנהלתית: כפי ששמתם לב, לקחתי קצת הפוגה מבלוגים וכתיבה, אבל הנה – חזרתי, ואני מביאה בפניכם את סיכום ההרצאה שלי על לידת גיבורי העל האמריקאים מאייקון השנה, לכל מי ששאל וביקש)

באביב האחרון השתתפתי בקורס ניסיוני של מוזיאון הסמית'סוניאן, אתר הקורסים EDX והיוצר האגדי סטאן לי שעסק בתולדות גיבורי העל. אני מעבירה את ההרצאה הזו באישורם ובברכתם הנדיבה.

 000

מיתולוגיה ומסורת – לידתו של גיבור

כשאנחנו חושבים על גיבורי על  – בין אם יהיו ממשחקי מחשב, קומיקס או סרטי קולנוע, אנחנו חושבים בדרך כלל על דמות של גיבור או אנטי-גיבור עם מיתולוגיה פרטית משלו – סיפור רקע, אויבים, חברים, חולשות ורצונות. הייצוג הזה של דמות גדולה יותר מהמציאות הוא לא משהו חדש, אלא בעצם סוג של וראיציה מודרנית של מיתולוגיה קלאסית עתיקה, ואפשר למצוא בקומיקס המודרני השפעות מהמיתולוגיה הנורדית  (ת'ור), היוונית  (ארס) ואפילו היהודית (בן גרים – THE THING – הגולם מפראג) .

003

המיתולוגיות הקדומות , בדומה לקומיקס המודרני, הציגו גיבורים נועזים שמטרתם הייתה ללמד אותנו מוסר השכל או מסר כלשהו על העולם בו אנחנו חיים. ניתן למצוא סיפורים שעוסקים בתולדות היקום והאדם , וסיפורים שעוסקים בנושאים שוליים יותר כמו הטבע האנושי או דילמות מוסריות. הסיפורים האלה נועדו לעזור לאדם הפשוט להתמודד עם שאלות גדולות ותהיות מצפוניות שקשה לו להתמודד איתם, וגם כדי לספק עניין ובידור בצורה "קלילה" יותר לקהל הצעיר.

השימוש בסיפורים כאלה יכול להשמע הגיוני בתקופה בה לא היה אינטרנט, טלויזיה ואופציות בידור והשכלה נוספות, אבל הקורא המודרני יכול למצוא את עצמו תוהה: "למה בעצם אני צריך סיפור על גיבור על שננשך ע"י עכביש רדיואקטיבי כדי ללמוד על אחריות? " או "למה צריכים סיפור על איש שלבוש כמו עטלף כדי להתעסק בביקורת חברתית על פשע וצדק"?  התשובה היא: אנחנו לא צריכים אותם, אבל הם עוזרים להעביר מסרים לדור הצעיר בדרך מעניינת יותר מהרצאה משעממת ויבשושית (*שיעול*).

008

אפשר גם להעמיק ולחקור את המיתוסים של גיבורי העל הראשונים, ולראות איך הם עבדו במישור נוסף, לקהל המבוגר יותר. גודזילה  , לדוגמא, שימש כדרך התמודדות לתושבי יפן לאחר הטראומה של מלחמת העולם השניה. יותר קל להתמודד עם מפלצת ענק שמשמידה ערים שלמות, מאשר עם פצצה נוראית ומציאותית שעושה את אותו דבר. בדומה, יש סאב טקסטים סמויים לגיבורים נוספים – סופרמן עוסק לא רק באיש הכי חזק ביקום, אלא גם בחויה הקשה של מהגר לארה"ב. באטמן עוסק בתסכול החברתי מהפשע והשחיתות שנפוצו בשנות השלושים בארה"ב.

הרקע לצמיחת גיבורי העל

גיבורי העל הראשונים, שהפכו מאוחר יותר לכוכבי עידן הזהב, לא נולדו רק מדימיונם הפרוע של היוצרים. לכל אחד מהם יש סיפור רקע שמבוסס על מיתולוגיה עתיקה בשילוב עם העולם המודרני – במקרה הזה, ארה"ב בשנות ה-20 וה-30. התקופה הזו הציגה התפתחות תרבותית – לידת הג'אז, זכויות לנשים, לידת הקולנוע לעומת משברים כלכליים ומדיניים חמורים – השפל הכלכלי הגדול, פשע מאורגן , ובשלהי שנות ה-30 – מלחמת העולם השניה.

017

השפעה נוספת על גיבורי העל הראשונים הגיעה מתחום הספרות הזולה – שהציגה סיפורים שהודפסו על נייר באיכות נמוכה כדי לחסוך עלויות (ומכאן שמה), שעסקה בגיבורים שנלחמים בפשע וברשע. חלקם הוצגו בתור סיפורים מלאי סקס ותככים , חלקם בתור קומיקס שחור לבן פשוט, אבל המשותף לכולם שהם כללו דמויות של בלשים , חוקרים ושוטרים נועזים שאמנם לא היו להם כוחות על, אבל היו להם תחפושות או תלבושות מזוהות, כלי נשק קבועים ומשפטי מחץ. בין הדמויות שהופיעו בספרות הזולה של התקופה ההיא ניתן למנות את "הצל" ודיק טרייסי,ששניהם יהוו השפעה אדירה על יצירת באטמן. עם זאת, כפי שרובכם ודאי יודעים – באטמן לא היה גיבור העל הראשון. הכבוד שמור לאיש בכחול, אדום וצהוב.

סופרמן – גיבור העל הראשון

ביוני 1938 נולד גיבור העל הראשון – קלארק קנט,  הידוע יותר בתור סופרמן. הוא הופיע בחוברת Action Comics #1  של יוצרי הקומיקס היהודים-אמריקאים סיגל את שוסטר. החוברת יצאה ב-DC שהיה אז לייבל בתחילת דרכו, ועסק אך ורק בסיפורי פלאפ זולים וקצרים. כולנו מכירים את סיפור המקור של סופרמן – ילד שהגיע מכוכב אחר, גילה שבכדור הארץ יש לו כוחות על, והחליט להשתמש בהם להגן על האנושות והעולם כולו. בימינו סיפור כזה נראה קלישאתי ונדוש, אבל בתקופה מלאת היאוש והתסכול של ערב מלחמת העולם השניה – ובטח ליוצרים יהודיים, שהיוו, אגב, חלק גדול מיוצרי הקומיקס של תור הזהב – העולם היה צריך את סופרמן יותר מהכל.

009

בעוד שגיבורי הפאלפ שעסקנו בהם קודם היו אנושיים ויכלו להפגע או למות בקלות, סופרמן היה על אנושי ולכן היה קשה מאוד להרוג אותו. לכן, הוא היה צריך עקב אכילס, או חולשה משמעותית כלשהי – במקרה הזה, הקריפטונייט. הקריפטונייט הפך את סופרמן לפגיע, ויצר עניין עלילתי – איך אפשר להשתמש בחומר הזה כדי לנצח את האיש הבלתי מנוצח, וכיצד הוא יחלץ מהמשבר הפעם?

השימוש בחולשות לגיבורי על הפך להיות אלמנט עלילתי חשוב מאוד, שחזר הרבה פעמים בסיפורי המקור שלהם – ספיידרמן אימפולסיבי ועדיין נער מתבגר, באטמן מפחד מעטלפים ומהצד ה"אפל" האנושי. גיבורי על אחרים זכו לחולשות יותר תמוהות – בתחילת דרכו גרין לנטרן היה פגיע לעץ, ולאחר מכן לצבע הצהוב. וונדר וומן הלוחמת הנועזת איבדה את כוחה בכל פעם שהיא נקשרה ע"י גבר (מה שנמחק לחלוטין לאחר כמה וכמה גיליונות מביכים).

באטמן – האנטי גיבור-על הראשון

028

שנה לאחר לידתו של סופרמן, הצטרף לשוק דמות אגדית נוספת – ברוס וויין,  הלא הוא באטמן. באטמן זכה לסיפור מקור הרבה יותר אפל מסופרמן, לאחר שנאלץ לחזות בהוריו נרצחים מולו בתור ילד, והחליט לנקום את מותם ולהלחם בפשע. בתחילת דרכו, לפחות, באטמן היה מורכב יותר רגשית מסופרמן, ואין לו כוחות על – יש לו שנים של אימונים, גאדג'טים טכנולוגיים מגניבים   ודחף עז לנקמה. בעוד שסופרמן הוא גיבור "קלאסי" כמו הרקולס או שמשון, באטמן הוא אנטי גיבור– יש לו הרבה חולשות, הוא אוחז במוסר אפור והוא הרבה יותר קודר ופסימי מסופרמן. בנוסף לדמותו המורכבת של באטמן, העולם שלו הציג אלמנט חדש וחשוב לגיבורי העל – נבלי העל.

עלילות באטמן היו משעממות בלי גלריית הנבלים שמלווה אותו, ושמול חלקם יש לו יחסי אהבה-שנאה מורכבים. בין אויביו הרגילים ניתן לנמות את הג'וקר, הפינגווין, הדחליל, אשת החתול, הרידלר, טו פייס, והרשימה הולכת ומתארכת עם השנים. בנוסף, באטמן קיבל סיידקיק צעיר שישמור על הקומיקס קליל יותר ונגיש לבני נוער – רובין. רובין לא תמיד היה הכרחי להרפתקאות באטמן, אבל מעבר להגברת המכירות, הוא שימש ככלי עלילתי חשוב – באטמן הרגיש רגשות אבהיים כלפיו, ובפעמים רבות נאלץ לחלץ אותו מהרעים.

עלילות באטמן הציגו, כאמור, את הג'וקר – אחד מנבלי העל הראשונים, וללא ספק, המפורסם בהם. בדומה לסופרמן ובאטמן יש לו סיפור מקור והשפעות רקע – במקרה הזה, ההופעה שלו מבוססת על הדמות הראשית בסרט "האיש שצחק" מ-1928. הוא מציג את עצמו כמטורף ומסוכן, אבל למעשה מדובר בדמות שמשלימה את באטמן. באטמן עושה כמיטב יכולתו להשאר שפוי ומאוזן נפשית, בעוד שהג'וקר הולך מרצונו החופשי "לצד האפל".

036

גיבורי העל במלחמת העולם השניה

גיבורי העל החלו לתפוס תאוצה בשלהי שנות ה-30, והפכו להיות להיט בתקופת מלחמת העולם השניה. אין פלא לגבי ההצלחה – האמריקאים היו מעורבים במלחמה, אבל רוב האזרחים היו מנותקים ממנה. לחלקם היו חברים או קרובי משפחה שהתגייסו להלחם בנאצים, אבל הם עצמם נשארו בבית, ונאלצו להתעדכן בחדשות ובשידורי הרדיו. הקומיקס היה אז כלי בידור פופולרי וזול, והמוציאים לאור ידעו את זה והשתמשו בו ככלי להפצת תעמולה אנטי-נאצית ופרו אמריקאית. באטמן מכר אגרות חוב למלחמה ואפילו וונדר וומן התגייסה למאבק המלחמתי ויצאה לשוחות.

038

ההצלחה של החוברות המלחמתיות הייתה כל כך גדולה, שיוצרי הקומיקס החלו לפנות לקולנוע, עם סרטונים קצרים שהוקרנו בהצגות ערב וגם בהם גיבורי העל מצטרפים למאמץ העולמי, כמו בסרטון הזה של סופרמן נגד היפנים במלחמת העולם השניה:

השימוש בגיבורי על כחלק מהלוחמה והתעמולה האמריקאית עזר למוראל הציבור, וגם תרם להתמודדות הקשה עם המלחמה הנוראית. בדומה לגודזילה שהזכרתי בתחילת ההרצאה, ההפיכה של סופרמן ודומיו למייצגים של כוחות הברית, והנאצים\היפנים לכוחות האופל, הפכה את התקופה הקשה הזו לעוד סיפור גיבורי על גדול מהמציאות.

בתקופה הזו נולדו גיבורי על שונים שמטרתם הייתה לייצג את החייל הכל-אמריקאי, ולהעלות את המורל. המפורסם בהם הוא קפטן אמריקה נוצר באמצע מלחמת העולם השניה ע"י ג'ק קירבי וג'ו סיימון כדי להלחם בנאצים, ביפנים ומאוחר יותר בכל אויבי המדינה. הוא הפך בקומיקס להיות "חייל על" וכבר בחוברת הראשונה שלו נלחם בהיטלר (אויב מאוד פופולרי בתקופה הזו, כפי שאתם יכולים להבין). ההצלחה שלו הייתה עצומה, והגיליון הראשון מכר מיליון עותקים.

040

סוף עידן הזהב

עידן הזהב של הקומיקס האמריקאי תם במקביל לסיום מלחמת העולם השניה. כוחות הברית אמנם ניצחו, אבל השאירו את ארה"ב במשבר כלכלי וחברתי עמוק. חיילים רבים לא שבו הביתה, משפחות נהרסו והכלכלה נפגעה אנושות. האמריקאים לא רצו יותר להתעסק באסקפיזם גדול מהמציאות, כי הם היו צריכים להתמודד עם הזוועות של המלחמה, ולכן בחרו בנושאים יותר "קרובים לבית". הקומיקסים שהפכו להיות פופולריים לאחר המלחמה ההיא לא היו גיבורי על , אלא נושאים קלילים יותר – סיפורי אימה, רומנטיקה ומערבונים. גיבורים רבים בוטלו, הוקפאו או שונו בהתאם לדרישת הקהל. בתחילת שנות החמישים יצא הספר העיוני "פיתוי התמימים" שטען שהקומיקס משחית את הנוער וגורם לעבריינות, פשע ומתירנות מינית, שהוליד עימו את "קוד הקומיקס" שליווה את גיבורי העל עד שנות ה-90. הקוד היה המסמר האחרון בארון, אבל למזלנו, קשה להרוג גיבורי על, ועידן הכסף היה ממש מעבר לפינה.

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “עידן הזהב של גיבורי העל – הרצאה מאייקון 2015

  1. הי, איזו הרצאה מגניבה, ואיזה כיף להכיר אותך 🙂
    קוראים לי אור וגם אני בלוגרית, ומרצה באייקון! מה הסיכוי?
    אם כבר קומיקס, את מוזמנת לקרוא את סיכום ההרצאה שהעברתי תחת הכותרת "נשים מתבוננות בגיבורות על"
    https://mellitza.wordpress.com/2014/04/18/%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%AA%D7%91%D7%95%D7%A0%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%92%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%A2%D7%9C-%D7%A1%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%9D-%D7%94%D7%A8%D7%A6%D7%90%D7%94/

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s