ניתוח צבעוני: פרוזן

רשומה רגילה

התלבטתי הרבה זמן אם לכתוב את הפוסט הזה או לא, מאחר שיש כל כך הרבה חפירות על העיצוב של פרוזן ברשת – אבל היי, שיהיה. פרוזן יצא ב-2013 וזכה להילולים וסופרלטיבים סטייל "הסרט הכי טוב של דיסני בעשור האחרון" – לדעתי טנגלד היה יותר מהנה, אבל בסדר, "סרט האנימציה של השנה" ו"השיר הנוראי הזה לא יוצא לי מהראש!"

צוות הקונספט ארט שעבד על הסרט היה נשי ברובו, וכלל מאיירות ומעצבות נפלאות כמו בריטני לי ולורליי בוב, ולדעתי, מרגישים את זה – עיצוב השיער והתלבושות של הדמויות מפורט להחריד, והצבעוניות מצד אחד קפואה וקרה, אבל מצד שני עם גוונים נפלאים של סגול, ורוד וטורקיז, והכל במסורת המארי-בליירית הנהדר של דיסני – המאיירת המיתולוגית שעיצבה את מתקן ה"זה עולם קטן מאוד" בפארקי השעשועים.

אבל מספיק עם הניים דרופינג. באנו לדבר על צבעים וקונספט ארט.

ממלכת ארנדייל

דיסני הגדילו ראש, ובמקום ללכת על פסטיש של סיפורי אגדות – יערות, אגמים וכפרים ציוריים – הם התבססו על מקום ספיציפי – ליתר דיוק, נורבגיה. השם מבוסס כנראה על העיירה הנורבגית ארנדל, שנמצאת אי שם ליד אוסלו, ומשמעות השם הוא עמק (Delle) הנשרים (Aren).

ארנדל האמיתית. שימו לב לדירה! קרדיט: http://www.flickr.com/photos/visitsorlandet/3274148892/

ארנדל האמיתית. שימו לב לטירה!

קרדיט: http://www.flickr.com/photos/visitsorlandet/3274148892/

ההשראה העיקרית למיקום הסרט בנורבגיה, ע"פ אפליקציית האייפד המקיפה של דיסני, הייתה הציור הזה של האמן הגרמני אלברט בירסטט – Among the Sierra Nevada Mountains (1868).

ארנדייל המאויירת מול הציור המקורי. מתוך הבלוג http://kioewen.tumblr.com/

ארנדייל המאויירת מול הציור המקורי.

מתוך הבלוג

http://kioewen.tumblr.com/

ההשראות די ברורות לעין – הצבאים, המפל מצד שמאל, פסגות ההרים מימין, והיער הקטן. ההבדל העיקרי, מן הסתם, הוא פלטת הצבעים. אצל בירסטט הפלטה נטורליסטית יחסית וכוללת גוונים "טבעיים" של ירוק,חום ובז', בעוד אצל דיסני בחרו ללכת על פלטה רוויה יותר ועשירה בגווני טורקיז וירוק. השמיים תכולים, ובפעמים רבות בסרט מציינים שרוב הזמן יש מזג אוויר אביבי ומושלם בארנדייל – כל עוד שאלזה לא מקפיאה אותה לחלוטין, הכוונה. בגרסא של דיסני הדירה הצהבהבה בולטת על רקע הטורקיז, מה שיוצר פלטת צבעים אנלוגית יפה.

לאיזורים הפראיים יותר בארנדייל, כמו היערות וההרים שאלזה בורחת אליהם, דיסני השתמשו ברפרנסים שונים מיערות סקנדינביים, אבל אחד הרפרנסיים המעניינים היה להר של אלזה – רפרנס פנימי, שנלקח כנראה מ"פנטזיה", מתוך "לילה על הר קרח". שימו לב לגווני הטורקיז ולקומפוזיציה הדומה.

אם נתייחס רגע לרפרנסים מהעולם שלנו, ההר של אלזה ממש מזכיר את ההר השוויצרי – המטרהורן. גם הוא מצד אחד נישא ומרשים, ומצד שני, מאיים ותלול, ביחוד מול הנופים הפסטורליים של שוויץ.

Matterhorn_Switzerland
עיצוב הדמויות

בריטני לי, המאיירת הנפלאה שכתבתי עליה בתחילת הפוסט, הייתה מעצבת הדמויות הראשית בסרט. היא מספרת בבלוג שלה שההשראה לדמויות של אלזה ואנה הגיעה מהיחסים בינה לבין אחותה הגדולה. אז, הנה כמה דברים מעניינים לגבי עיצוב התלבושות והדמויות עצמן. כל התמונות נלקחו מהבלוג קונספט ארט המעולה של בריטני, בקרו בו!

אנה - ילדה ובוגרת

אנה – ילדה ובוגרת

אז אנה היא האחות הקטנה, שמאוד צמאה לתשומת לב, ולא מקבלת אותו. לא מהוריה שעסוקים בענייני הממלכה, ולאחר מכן מתים במפתיע, ולא מאחותה הגדולה שמפחדת ליצור איתה קשר. בכל החלק הראשון של הסרט, עד בריחתה של אלזה, אנה לובשת גוונים שונים של צהוב וירוק. עיצוב התלבושות עצמו מושפע מאוד מתלבושות נורבגיות מסורתיות, אבל עם דמות בולטת מבחינה צבעונית – שיער ג'ינג'י, עור אפרסק מלא חיים, נמשים – לא נערה סקנדינבית טיפוסית. הבחירה בגונים הצהובים-ירוקים כנראה נועדה לתת לאנה דימוי "Down to Earth", מסורתית, "עממית" – בלי הקונוטציות השליליות, אלא פשוט אחת מהעם. הצבעים שלה מתחברים לצבעים הטבעיים והפסטורליים של ארנדייל טרום עידן סערת-אלזה.

אלזה

אלזה

הגוונים של אלזה, האחות הגדולה, דווקא משתנים באופן די מרשים – הם הולכים ונעשים כהים יותר. בהתחלה היא לובשת גווני טורקיז-ירקרק, שקרובים יחסית לגוונים של אחותה הקטנה. בהמשך, ככל שהיא עוברת אירועים משמעותיים, ככה הולכת ומתכהה המלתחה שלה – הטורקיז הופך לכחול קובלט לאחר התאונה עם אחותה הקטנה, הכחול קובלט הופך לאינדיגו לאחר מות הוריה, והאינדיגו הופך לאולטרהמארין-סגול ככה לקראת הכתרתה. השינוי הצבעוני מעיד על כך שהיא הופכת להיות יותר ויותר מסוגרת ומופנמת. כדאי גם לשים לב שבשתי התלבושות האחרונות היא עוטה כפפות, והשיער שלה אסוף בקפידה – היא כמעט ולא מראה עור חשוף.

האחיות בתור בוגרות

Costume_10a

אנה לובשת את התלבושת הזו בחצי השני של הסרט, בזמן שהיא יוצאת לחפש אחרי אחותה. יש פה שילוב מעניין של כמה צבעים – הכחול, ששייך יותר לאלזה, אבל לא מדובר פה בכחול כהה ושמרני, אלא בכחול עז ושמח, עם עיטורים ורודים. הגלימה הורודה אמנם לא בצבע משלים, אבל בצבע בולט מאוד על רקע השלג והקרח שמלווים את מחציתו השניה של הסרט, ומתאימים לאישיות השמחה והפתוחה של אנה. בריטני מציינת בבלוג שלה, אגב, שהפונפונים החמודים הן תוספת שנועדה לתנועה משנית באנימציה.

Elsa_10אלזה בתור בוגרת, אחרי המהפך שלה ל"מלכת הקרח". דיסני מציינים את "מלכת השלג" של אנדרסן בתור השפעה, למרות שלדעתי היא השפעה די רופפת. אלזה מצד אחד מאוד מתאימה לקלישאה הספרותית-אגדתית של מלכת הקרח – קרירה, מסוגרת, מתבודדת, אבל מצד שני, היא לא ככה מבחירה, ודיסני יצרו סיפור מסגרת מאוד יפה לדמות – יש לה כוחות שהיא לא יודעת לשלוט בהם, והיא הפכה להיות מלכת קרח בגלל הפחד מקרבה וחום אנושי.
בבלוג של בריטני יש פוסט מיוחד שמוקדש אך ורק לעיצוב של אלזה, כולל תסרוקות שנפלו בעריכה. ההופעה הפיזית של אלזה הרבה יותר סקנדיבית קלאסית מאשר של אחותה – עור חיוור ולבן, עיניים כחולות חודרות, שיער פלטינה על גבול הלבן. השיער שלה, שאסוף בצורה הדוקה כשהיא בתפקיד פורמלי, משתחרר לצמה אסופה למחצה כשהיא הופכת למלכת הקרח – כנראה להעיד על זה שהיא שחררה את המחסומים שעצרו בידיה עד עכשיו. (כאמור – Let it Go!).

השמלה של אלזה בגווני טורקיז וכחול עזים, שדומים קצת למה שהיא לבשה בתור ילדה, לפני שהיא עברה תהליך הסתגרות והתבודדות. הזרועות שלה, שכוסו בכפפות וכסיות שונות, חופשיות, ויש הרבה עור חשוף מתחת לגלימה שקופה למחצה עם דוגמאות של פתיתי שלג. אלזה הופכת לסוג קריר במיוחד של פאם פטאל – מפתה, סקסית ומסוכנת, אבל עדיין – מסוגרת ומבודדת מאוד.

אני מנסה להמנע פה מספויילרים – אחרי הכל, סרט חדש יחסית – אבל בסוף הסרט, אלזה עוברת תהליך של הפשרה. היא לומדת לקבל את הכוחות שלה ואיך לשלוט בהם וגם להיות אחות אוהבת במקביל. כמובן שלטיוי טרופס יש מושג כזה – Defrosting Ice Queen . אנה, אחותה, חוזרת לבגדים הירוקים הפשוטים שלה, אבל אלזה נשארת עם השמלה הטורקיזית והמשוחררת – לייצג את התהליך שעבר עליה במהלך הסרט.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s