ניתוח צבעוני: בתוך לואין דיוויס

רשומה רגילה

לפעמים אני שוכחת כמה שאני אוהבת את האחים כהן. לא ראיתי את כל הסרטים שלהם, זה לא נכון, אבל מה שראיתי התווסף ישר לפנתיאון הסרטים הנהדרים. הם מהבמאים\כותבים האלה שיש להם שפה ויזואלית וקולנועית משלהם, ומרגישים אותה בכל פריים ופריים.

בסוף השבוע ראיתי את "בתוך לואין דיוויס", בדיליי של כמה חודשים, ונהנתי מאוד. מדובר בסרט מבריק, שקט וטעון רגשית. לא אתיימר לנתח אותו מבחינת משמעות ואמירות קולנועית, כי רבים וטובים עשו את זה לפני, אבל כן הייתי רוצה לגעת בנושא האהוב עלי בבלוג: הצבעים.

בערך באמצע הסרט, בסצנה של אולפן ההקלטות עם השיר המשעשע שמיועד לנשיא קנדי, שמתי לב שזה סרט ממש חום. גווני הספיה צועקים מכל מקום, והכל בגוונים דהויים ומונוכרומיים. זה לא הפעם הראשונה שהאחים כהן עושים סרט שהוא חום במהותו – "אחי , איפה אתה" נצבע לחלוטין באופן דיגיטלי בטינט בגווני ספיה, טרו גריט – שלא ראיתי במלואו, וזה יטופל בהקדם – מתרחש במערב הפרוע המאובק, פארגו כולל סצנות פנים חומות מרובות על רקע השלג הלבן. הנה דוגמא לכמה סרטים של האחים כהן, ושימו לב לפלטה שחוזרת בהם.

coen

חום! חום בכל מקום!

אם נתייעץ רגע בחברנו היקר טי וי טרופס (זהירות: קריאה ממכרת), הרי לא מדובר בתופעה חדשה אלא במוסכמה ויזואלית די מיושנת – חום זה ריאליסטי. חום הוא צבע כל כך דהוי ומעומעם, עד כדי כך שהוא הופך ללא-צבע. הוא הגרסא המעודנת יותר של שחור, וה"צבעונית" יותר של אפור. הוא יותר מזמין וחמים משחור לבן, אבל עדיין שומר על אופי מובחן ומיושן מול צבעוניות רגילה. יש דוגמאות רבות לסרטים, משחקי מחשב, ציורים ויצירות בכלל שמשתמשות בגווני ספיה –

  • המשחק הראשון בסדרת אססין קריד, עליו כתבתי בעבר. הוא גם מתרחש בימי הביניים במזרח התיכון, וגם מנסה להציג לנו עולם מאובק ועני יחסית.
  • המשחק דרגון אייג' : אוריג'ינס, שמציג עולם חום ומלוכלך כדי לשקף את המלחמה בכוחות האופל שהשתלטו על הממלכה. במשחק השני, אגב, כוחות הרשע הם אנושיים, ובהתאם הסביבה הופכת להיות נייטרלית יותר.
  • יש המון גווני ספיה ואפורים בסרט "הדרך" שמבוסס על הספר של קורמאק מק'ארתי. החום שם, בדומה לקודמים, מיועד כדי לחזק את האווירה הפוסט אפוקליפטית והמדכאת.
  • בחישוב מדעי מורכב, התגלה שאפילו היקום הוא בצבע חום.

אז מה בעצם האחים כהן רוצים להגיד לנו? כן, חום זה אמיתי, אותנטי, מיושן ומתאים לאוירה שהם יוצרים בסרטים שלהם, אבל לדעתי יש כאן עוד משהו: קונטרסט. מהצד השני לחלוטין של הספקטרום הצבעוני-קולנועי של השנים האחרונות נמצא המתחרה שצועק עכשוויות, פעולה ובוטות: קונטרסט כחול-כתום.

introgrid2כחול וכתום הם צבעים נגדיים בגלגל הצבעים, וזה מול זה יוצרים ניגוד בולט ועוצמתי. עם זאת, כשמערבבים אותם יחד, אנחנו חוזרים לצבע החום, שבו עסקנו עד עכשיו. זה קונטרסט שחוזר המון פעמים בסרטי בלוקבאסטר הוליוודים, מהסיבה הפשוטה שהעור האנושי נוטה מטבעו לגוונים כתומים, ואילו רקעים – ים, חלל, שמיים, וכו' – כחולים. דבר מעניין הוא שהעליה החדה בשימוש בקונטרסט הזה בקולנוע הוליוודי, הוא בגלל טכניקת הצביעה הדיגיטלית… ששומשה לראשונה ב"אחי, איפה אתה".

ot

אז האחים כהן רוצים כנראה להתרחק מהוליווידיות הקלאסית, וזה אכן מה שמבדל אותם בתור יוצרים ייחודיים ובעלי שפה אישית בכמה עשורים האחרונים. עם זאת, כנראה שהם לא הצליחו להתאפק באופן מוחלט, מאחר שבסופו של דבר, אפשר למצוא גם ב "בתוך לואין דיוויס" ,את הקונטרסט הכחול-כתום הזה, אבל ממש בקטנה.

vlcsnap-2013-05-12-12h10m16s23

מייאו, ותודה שקראתם.

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “ניתוח צבעוני: בתוך לואין דיוויס

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s